Cara Jumper Kereta dengan Betul, Mudah & Selamat

Posted on

Halo semua! Kali ini kami nak bagikan tips yang sangat berguna untuk anda apabila kereta anda sedang mengalami bateri iaitu adalah Cara jumper kereta dengan betul. Ini merupakan perkara yang penting untuk difahami oleh semua pemilik kenderaan. Jumper kereta merupakan satu kaedah yang biasa digunakan untuk menyalakan kereta yang mati bateri. Namun, jika tidak dilakukan dengan betul, proses ini boleh meninggalkan kesan negatif kepada sistem elektrik kereta anda.

Cara jumper kereta dengan betul dimulakan dengan sediakan 1 kereta yang punya bateri dalam keadaan baik. Sebelum anda mencuba jumper kereta, adalah penting untuk memahami langkah-langkah yang betul untuk melakukannya. Untuk memastikan proses ini berjalan lancar tanpa menjejaskan keselamatan anda dan kereta anda, artikel ini akan menerangkan langkah-langkah yang perlu diikuti.

Selain itu, artikel ini akan menerangkan perkara yang perlu dielakkan semasa jumper kereta supaya anda boleh mengelakkan kerosakan yang lebih teruk pada kereta anda. Anda boleh mengelakkan masalah bateri kereta yang mati dengan lebih berkesan jika anda tahu cara jumper kereta dengan betul.

Oleh itu, jangan lepaskan peluang untuk mempelajari teknik yang betul untuk jumper kereta dalam artikel ini. Untuk memastikan proses jumper kereta anda berjaya, sediakan alat-alat yang diperlukan dan ikuti langkah-langkah dengan teliti.

Apa Itu Jumper Kereta?

jumpstart kereta ni adalah satu teknik yang digunakan untuk menghidupkan semula kereta yang taknak start sebab bateri dah kong. Bila bateri dah kong, kereta kita takkan dapat start sebab tak ada tenaga elektrik yang cukup untuk hidupkan engine. Namun begitu, jumper kereta boleh menghidupkan engine kereta yang kong dengan menggunakan tenaga dari bateri kereta yang masih hidup.

Jumper Kereta
cara jumper kereta yang betul

Jumper kereta ini memerlukan alat yang dikenali sebagai jumper cable. Panjang dua kabel jumper adalah setanding dengan panjang kabel bateri kereta. Kabel ini berwarna merah dan hitam, dan hujungnya biasanya mempunyai klip untuk memudahkan penghubungannya dengan bateri kereta. Kami menggunakan jumper kabel ini untuk menghubungkan bateri kereta yang hidup dengan bateri kereta yang kong.

Jumper kereta ini sangat membantu kerana tidak semua orang mempunyai bateri yang penuh sepenuhnya. Bateri kita mungkin habis kerana kereta kita tidak hidup lama atau kerana kita tidak pernah charge. Kita boleh menghidupkan semula engine kereta dengan mudah dengan jumper kereta ini, jadi kita tidak perlu risau apabila bateri kereta habis.

Perkara Penting Sebelum Jumper Kereta

Anda harus mengambil kira beberapa perkara ini sebelum jumper bateri kereta anda:

Untuk memulakan, baca buku manual kereta anda. Oleh kerana sesetengah kereta mempunyai sistem litar yang sensitif, anda tidak digalakkan untuk melakukan pendakian. Oleh itu, adalah bijak untuk melihat dalam buku manual terlebih dahulu.

Yang kedua, pastikan anda tidak menyambungkan bateri yang berkarat, bocor, rosak, atau kering. sebab yang mungkin akhirnya memberi kesan negatif kepada bateri kereta anda.

Dan yang ketiga, pastikan bateri kereta ‘penderma’ tu dalam keadaan baik dan tak lemah. Jangan lupa bahawa saiz bateri “penderma” mesti sama atau lebih besar daripada bateri kereta anda. Jika tidak, anda tidak akan menjadi jumper kereta yang berjaya.

Oleh itu, pastikan anda mematuhi langkah-langkah ini sebelum memulakan jumper kereta. Keselamatan kenderaan anda adalah perkara yang paling penting.

Peralatan yang Diperlukan untuk Jumper Bateri Kereta

Ada dua perkakas yang kena ada untuk memulakan proses jump start:

  1. Jumper cable kereta Biasanya, jumper cable ni panjang dan ada klip bergerigi pada dua hujungnya. Klip tu ada warna hitam yang maksudnya kutub negatif, dan warna merah yang maksudnya kutub positif. Biasanya, terminal positif tu lagi besar dari terminal negatif.
  2. Sumber tenaga Sumber tenaga ni boleh dapatkan dari bantuan bateri kereta lain atau bateri mudah alih. Bateri mudah alih ni selalunya ada jumper cable khas yang boleh disambungkan terus dari bateri mudah alih ke bateri kereta yang rosak.
Kabel Jumper
Kabel Jumper untuk jumping bateri kereta

Cara Jumper Kereta

Berikut ni kami kongsikan cara jumper kereta dengan betul (cara jump start kereta).

1. Parking Kenederaan Berhampiran

Parking kereta berhampiran antara penderma dengan kereta penerima supaya kabel jumper kereta boleh dicapai oleh terminal positif dan negatif kedua kereta ni.

Walau bagaimanapun, kedua-dua kereta ini tidak boleh bersentuhan antara satu sama lain untuk mengelakkan risiko atau insiden berbahaya lain yang tidak diingini.

2. Matikan Enjin

Pastikan kedua-dua kereta, kereta yang tak boleh hidup (kereta kong) dan kereta yang nak jumper (kereta bantuan), dah matikan enjin dan suis elektronik. Senang cerita, cabut kunci kereta dari suis. Ini adalah penting untuk mengelakkan litar pintas di kereta bantuan.

3. Cabut Kunci Kereta

Pastikan enjin untuk kedua-dua kenderaan telah dimatikan dan cabut kunci kereta penderma dan penerima. Buka bonet kedua-dua kenderaan.

4. Pasang Kabel Jumper Mengikut Turutan

Untuk memulakan, sambungkan kabel jumper ke bateri kereta kong. Pastikan ia disambungkan ke terminal bateri Positif. Untuk menjadikan perkara lebih mudah untuk difahami, kabel jumper Merah menunjukkan terminal Positif dan kabel jumper Hitam menunjukkan terminal Negatif.

Oleh itu, sambungkan kabel jumper merah yang telah anda gunakan sebelum ini ke terminal Positif bateri kereta bantuan. Kemudian, sambungkan kabel jumper hitam ke terminal negatif bateri kereta bantuan.

Apabila anda selesai, sambungkan kabel jumper Hitam ke terminal negatif bateri kereta kong. Kedua-dua kereta telah disambungkan selepas sambungan ini selesai.

Jumper Kereta Rosak
cara jumper bateri kereta

5. Hidupkan enjin kereta bantuan

Setelah sambungan selesai, kita perlu menyambungkan bateri kereta kong. Start enjin kereta bantuan terlebih dahulu. Untuk mencaj bateri kereta kong, hidupkan enjin selama 3 hingga 5 minit.

6. Tunggu Sekejap

Tunggu seketika hingga beberapa minit. Selepas itu coba hidupkan enjin kereta yang rosak. Apabila yang rosak hanya bateri, maka kereta yang rosak tadi enjinnya akan menyala. Namun, Jika ia gagal dihidupkan, kereta itu mungkin mempunyai masalah lain selain bateri.

7. Biarkan Enjin Hidup Seketikar

Selepas enjin kereta rosak berjaya dihidupkan, biarkan kedua-dua enjin kereta beroperasi selama 5 sampai 10 minit,

8. Cabut Kabel Jumper Kereta

Untuk mencabut kabel jumper, buat turutan berlawanan daripada pasangan sebelumnya. Kabel hitam kereta bantuan akan dicabut pertama jika kabel jumper terakhir dipasang. cara jump kereta yang betul (cara jump bateri kereta) telah selesai dilakukan!

Selepas anda ketahui cara jumper kereta dengan betul, anda mesti berjaga-jaga semasa bateri anda minta tukar karena pada umumnya setelah jump bateri hanya kuat beberapa masa sahaja. Selepas tu, anda boleh mulai cari Kedai Bateri Kereta Near Me beserta Harga Bateri Kereta yang dijual dipasaran Malaysia. Kalaupun anda nak pasang sendiri, anda boleh tengok caranya pada Tips dan Cara Pasang Bateri Kereta ini.

Untuk penjagaan bateri kereta, anda juga boleh mencari tahu apa apa sahaja Punca Bateri Kereta Cepat Kong dan macam mana Tanda Bateri Kereta Kong, karena pada umumnya Jangka Hayat Bateri Kereta bergantung pada penggunaan kita semua.


Akhir sekali, adalah penting untuk diingat bahawa pemahaman dan penggunaan teknik jumper kereta yang betul adalah keperluan asas bagi setiap pemilik kenderaan. Apabila bateri kereta anda mati, mengikuti prosedur yang betul boleh menyelamatkan masa dan tenaga serta mengelakkan kerosakan yang lebih teruk.

Adalah lebih baik untuk mendapatkan bantuan daripada pakar kenderaan atau teknisi yang berkelayakan jika anda masih tidak selesa atau tidak yakin untuk menjalankan proses jumper kereta anda sendiri. Kebolehpercayaan dan keselamatan kenderaan anda adalah penting.

Pada masa yang sama, pastikan anda mempunyai alat jumper kereta yang lengkap dan berfungsi dengan baik di dalam kereta anda, dan jangan lupa bahawa bateri mungkin perlu diganti. Tindakan pencegahan adalah penting untuk mengelakkan isu bateri kereta yang mati.

Apabila anda tahu cara jumper kereta dengan betul, anda boleh memastikan kenderaan anda sentiasa bersedia untuk digunakan dan mengelakkan sebarang masalah yang tidak diingini. Selamat berkendara dan teruskan dengan amalan yang betul!

Gravatar Image
Saya menyediakan maklumat terkini mengenai dunia mobil, termasuk ulasan, kajian, berita, dan banyak lagi. Saya juga menyediakan panduan yang berkaitan dengan pembelian, pemilikan, dan penjagaan mobil, serta petua yang berguna untuk membantu anda menikmati alam perkilangan automotif. Saya memberi anda asas yang diperlukan untuk membuat pilihan yang bijak dan tepat untuk memenuhi keperluan anda.

Leave a Reply