9 Tanda Relay Aircond Kereta Rosak: Kenali Syarat & Ambil Tindakan Segera

Posted on

Halo semua! Kali ini kami nak bagikan info berguna untuk anda yang mungkin punya masalah pada AC kereta anda iaitu tanda relay aircond kereta rosak dan apa yang perlu anda lakukan segera. Pengeluaran udara sejuk dikawal oleh relay aircond, yang merupakan bahagian penting dalam sistem pengawalan suhu kenderaan. Satu tanda relay aircond kereta rosak ialah tiada udara sejuk walaupun aircond dihidupkan. Masalah ini biasanya berpunca daripada kerosakan fius atau masalah dengan sistem elektrik. Oleh itu, adalah penting untuk mencari tanda-tanda rosak ini dan mengambil tindakan segera untuk menyelesaikan masalah.

Penting bagi pemilik kenderaan untuk memahami fungsi relay aircond kerana ia berkaitan dengan keselesaan semasa memandu. Anda boleh memastikan keselesaan dan kesejukan dalam kereta mereka dengan mengetahui cara menyelesaikan masalah relay aircond yang rosak. Oleh itu, jika anda ingin memandu dengan selesa, jangan abaikan tanda-tanda relay aircond rosak ini.

Apa Itu Relay Aircond?

Relay aircond kereta ni adalah alat penting yang kontrol suhu dalam kereta. Relay ini serupa dengan boss untuk menghidupkan dan menutup pendingin kita. Sensor akan memberitahu relay untuk untuk stop apabila kereta cukup sejuk. “Baiklah boss, cukup sejuk, jangan sejukkan lagi!” katanya. Lepas itu, aircond tidak lagi mengeluarkan hawa sejuk.

Relay Aircond
Aircond relay

Namun, sensor akan memberitahu relay untuk memulakan proses sejuk-sejuk apabila suhu dalam kereta lebih tinggi daripada suhu yang telah kita tetapkan. Sebagai contoh, dia menyatakan, “Boss, dalam kereta panas gila ni, hidupkan aircond sejuk-sejuk sikit la!” Lepas itu, aircond mengeluarkan hawa sejuk semula.

Oleh itu, relay aircond ini berfungsi sebagai jantung kereta kita. Dia mempunyai tanggungjawab untuk memastikan suhu dalam kereta ini dikawal dengan betul. Jika relay ini mengalami masalah, pastikan bahawa aircond kita tidak dapat berfungsi atau tetap sejuk seperti biasa.

Oleh itu, adalah penting untuk memastikan relay aircond kereta kita berfungsi dengan baik supaya kita boleh duduk dengan keselesaan dan kesejukan yang mungkin.

Fungsi Relay Aircond Kereta

Relay aircond kereta ini mempunyai fungsi yang sangat penting! Oleh itu, relay ini berfungsi untuk mengawal aircond kereta kita. Dia berfungsi sebagai penghubung antara aircond dan sistem elektrik kereta. Bila kita tekan butang aircond, relay ni la yang terima signal tu.

Fungsi Relay Aircond
Fungsi Relay Aircond

Relay aircond punya tugas untuk menyalakan penghawa dingin dan memulakan pengeluaran hawa sejuk. Tetapi bukan itu sahaja, saudara. Selain itu, relay ini mempunyai fungsi kuasa tambahan. Dia boleh melindungi aircond compressor daripada terlalu panas, contohnya. Untuk keselamatan, relay ini akan mematikan aircond jika compressor terlalu panas. Macam dia jaga aircond tu macam superhero!

Selain tu, relay aircond ni juga berkait rapat dengan sistem pengawal suhu dalam kereta. Bila suhu dalam kereta dah sejuk cukup, relay ni akan stop aircond dari buat sejuk lagi. Dia macam satu thermostat pintar dalam kereta!

Tanda Relay Aircond Kereta Rosak

Ramai orang bertanya kenapa aircond kereta tak sejuk bila berhenti? ini adalah satu tanda relay aircond kereta rosak! Tanda relay aircond kereta rosak ni memang senang nak nampak. Masalah ini biasanya disebabkan oleh fius yang rosak atau kegagalan sistem elektrik. Ini berlaku dengan kerap. Jika kita perhatikan, relay AC kereta yang rosak ini mempunyai beberapa ciri yang boleh dikenal pasti.

Tanda Relay Aircond Kereta Rosak
Tanda Relay Aircond Kereta Rosak

Berikut ini kami senaraikan Tanda relay aircond kereta rosak yang perlu kita tahu:

  1. Angin aircond tak sejuk langsung.
  2. Walaupun aircond on, tak sejuk pun. Lagi teruk, suhu enjin pun naik. (aircond kereta tak sejuk bila cuaca panas)
  3. Kadang-kadang, bau hangus atau bau pelik keluar dari sistem aircond.
  4. Ada asap keluar dari lubang pengudaraan.
  5. Bunyi bising dan getaran yang tak normal bila compressor aircond on.
  6. Enjin berat sikit beban dia bila compressor aircond on.
  7. Bunyi cicit-cicit dari enjin bila aircond on.
  8. Aircond hidup secara tak konsisten, kadang aircond kereta tiba tiba mati, tiba tiba hidup kembali. (aircond kereta on off sendiri)
  9. Kipas aircond dalam kereta tidak berputar atau berputar dengan lemah.

Jika kita melihat tanda relay rosak, kemungkinan besar komponen aircond lain juga rosak. Sebagai contoh, kipas tambahan yang tiba-tiba menjadi seluar pendek. atau klac magnet seluar pendek yang terlepas pandang.

Oleh itu, jika kita melihat tanda-tanda ini, lebih baik kita matikan aircond sebelum relay berhenti dan seluar pendek habis. Akhir sekali, pastikan kereta anda diservis selepas 20,000 km. Servis tertentu adalah penting. kerana kuasa enjin dan komponen kereta ini akhirnya akan menurunkan prestasi. Oleh itu, jangan mengambil berat tentang perawatan kereta kita.

Sekarang anda telah tahu apa sahaja tanda relay kereta rosak yang menyebabkan aircond kereta anda tak berasa dingin. Selain itu, anda juga mesti berjaga-jaga barangkali ada komponen lain yang rosak. Anda juga boleh pastikan bahawa compressor aircond kereta anda dalam kondisi yang baik. Untuk ketahui itu, anda bisa ketahui Tanda Compressor Air Cond Kereta Rosak disini.


Akhir sekali, adalah penting untuk diingat bahawa merawat aircond kereta adalah penting untuk keselesaan semasa memandu. Anda boleh memastikan sistem pendingin udara kenderaan anda berfungsi dengan baik dengan mencari tanda-tanda relay aircond kereta rosak dan mengambil tindakan segera, jika tidak maka siap siap sahaja anda akan merasakan macam aircond kereta tak hidup. Relay aircond yang berfungsi dengan baik adalah penting untuk keselamatan dan keselesaan anda semasa memandu.

Oleh itu, jangan abaikan ciri-ciri yang dinyatakan dalam artikel ini. Selain menjaga relay aircond, pastikan kereta anda diselenggara secara berkala untuk memastikan semua komponen dalam keadaan baik. Anda boleh menikmati keselesaan semasa memandu tanpa bimbang tentang masalah aircond yang tidak berfungsi dengan baik dengan melakukan langkah ini.

Jika anda mendapati sebarang masalah dengan kereta anda, ambil tindakan segera. Setiap kali anda memandu, pastikan kereta anda dalam keadaan baik. Selamat memandu, dan pastikan anda kekal sejuk sepanjang perjalanan!

Gravatar Image
Saya menyediakan maklumat terkini mengenai dunia mobil, termasuk ulasan, kajian, berita, dan banyak lagi. Saya juga menyediakan panduan yang berkaitan dengan pembelian, pemilikan, dan penjagaan mobil, serta petua yang berguna untuk membantu anda menikmati alam perkilangan automotif. Saya memberi anda asas yang diperlukan untuk membuat pilihan yang bijak dan tepat untuk memenuhi keperluan anda.

Leave a Reply